W stolicy Estonii wprawdzie od jesieni 2024 roku nie jeżdżą trolejbusy, ale miasto diametralnie zmienia politykę transportową. Z początkiem roku miasto zamówiło pierwsze nowe pojazdy. Teraz władze Tallina zapowiadają skorzystanie z opcji, dzięki czemu pojawi się dodatkowych 30 nowych trolejbusów.
Ostatnie trolejbusy jeździły po Tallinie do końca października 2024 roku. Wycofano je, gdyż jak tłumaczył operator, Tallinna Linnatransport (TLT), wiele z pojazdów osiągnęło już okres żywotności określony przez producentów. Zapowiadano, że po kilku latach ten środek transportu powróci wraz z dostawą nowych trolejbusów. Natomiast stare pojazdy z lat 2002-2004 i 2007-2010 sprzedano do stolicy Mołdawii.
Skoda z kontraktem
Wraz z pojawieniem się nowych pojazdów, trolejbusy mają wrócić na ulice miasta. Do października 2024 roku trwało składanie ofert w przetargu zakup 40 nowych trolejbusów bateryjnych, co ma pozwolić na całkowitą wymianę floty trolejbusowej. Kontrakt wygrała Škoda. Całkowita wartość zamówienia to nieco ponad 30 milionów euro. W ramach przetargu zakupionych zostały dwadzieścia dwa pojazdy 18-metrowe modelu 33Tr i osiemnaście 12-metrowych modelu 32Tr. Zawarto także możliwość rozszerzenia zamówienia o 30 dodatkowych trolejbusów.
Miasto poinformowało, że decyzją władz miasta zdecydowano się właśnie na skorzystanie z przysługującego zamawiającemu prawa, dzięki czemu do Tallina trafi dodatkowych 30 trolejbusów. Tym samym miasto skorzysta z całej opcji w zamówieniu. – Decyzja ta wspiera szerszą wizję priorytetowego rozwoju transportu publicznego, którego celem jest czystsza, cichsza i lepiej połączona sieć transportu publicznego między różnymi dzielnicami miasta – mówi Jevgeni Ossinovski, burmistrz Tallina. – Szybki rozwój miasta wymaga coraz gęstszej i przemyślanej sieci połączeń. Nowe trolejbusy będą mogły przejechać co najmniej 25 km bez sieci trakcyjnej, co daje możliwość rozbudowy siatki połączeń w miejscach, gdzie do tej pory nie było dostępnej niezbędnej infrastruktury. W przyszłości rozważymy rozbudowę sieci trolejbusowej do innych dzielnic miasta, zwłaszcza w kierunku Haabersti i Lasnamäe – zapowiedział włodarz.
Jakie linie przywróci Tallin
Nowe trolejbusy będą stopniowo pojawiać się na ulicach Tallina od maja przyszłego roku. W pierwszej kolejności trolejbusy zostaną przywrócone na liniach 81, 83, 84 i 85, gdzie do ruchu wprowadzonych zostanie 18 pojazdów o standardowej długości i 22 przegubowe. Pojazdy będą w pełni klimatyzowane i wyposażone w Wi-Fi. Wraz z rozszerzeniem zamówienia, wzrośnie także wartość całego kontraktu do ponad 50 mln zł. Częściowo zakup dofinansuje Unia Europejska kwocie 12,1 mln zł na zakup dokładnie 17 pojazdów. Autobusy zostaną wyposażone w nadwozie SOR.
Miasto planuje także wprowadzić trolejbusy bateryjne – zakupione w ramach opcji – na linii nr 72. Jest to dawna linia trolejbusowa nr 9 między Kopli a Mustamäe, na której istniejąca infrastruktura pozwala na przywrócenie ruchu trolejbusowego bez budowy dodatkowej sieci trakcyjnej. W drugim etapie rozbudowy sieci trolejbusowej planowane jest częściowe wdrożenie nowych pojazdów na linii nr 72. Z kolei linia nr 42, która jest obecnie linią autobusową o największym natężeniu ruchu w Tallinie, będzie wymagała budowy dodatkowej infrastruktury na ulicy Paldiski i ulicy Laagna.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.